brand swoosh

Als je een OEN bent kom je verder

Als je een OEN bent kom je verder

In de communicatie op het werk kan veel misgaan.

Soms denk je een collega's goed te kennen en weet je wel wat die van een onderwerp vindt. Maar ook dan is het goed om dat even te checken. Want misschien heb je dat toch verkeerd ingeschat en sla je de plank mis.

Als je deze zes regels in je achterhoofd houdt, komen dat soort misverstanden niet meer voor. Eenvoudige regels die in elke context hun waarde hebben bewezen. Dus ook in de communicatie met vrienden, familie, de buren of bij de sportvereniging.
quote background

Je kunt deze regels oefenen in een vertrouwde omgeving, bijvoorbeeld bij vrienden of familie.

Jan Prins, senior adviseur

1. Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig

Het is essentieel om open te staan voor ideeën en meningen van anderen. Wees eerlijk in je communicatie en wees nieuwsgierig naar verschillende perspectieven. Dit bevordert een sfeer van openheid en vertrouwen binnen het team.

2. Laat OMA thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen

Vermijd het oordelen en het geven van ongevraagde meningen en adviezen. Door een oordeelvrije communicatie te hanteren, geef je anderen ruimte om hun gedachten vrijuit te uiten, zonder zich veroordeeld te voelen. Dit zorgt voor een positieve en respectvolle communicatiecultuur.

3. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen

Als je iets niet begrijpt, vraag dan om verduidelijking. Dit voorkomt miscommunicatie en helpt om beter te begrijpen wat anderen bedoelen.

4. Vergeet DIK niet: Denk In Kwaliteiten

Richt je in je communicatie op de positieve kwaliteiten en vaardigheden van teamleden en van jezelf. Dat creëert een positieve en ondersteunende sfeer waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Waardeer de bijdragen van anderen en moedig hen aan om hun sterke punten in te zetten.

5. Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander

Vermijd het invullen van gedachten of intenties voor anderen. Ga niet uit van aannames over wat anderen denken of voelen. Stel vragen om duidelijkheid te krijgen en geef anderen de ruimte om hun eigen standpunten te uiten.

6. Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Actief luisteren helpt enorm om elkaar goed te begrijpen. Neem de tijd om naar anderen te luisteren zonder onderbrekingen. Vat vervolgens samen wat er is gezegd om te laten zien dat je het begrepen hebt. Met gerichte vragen bevorder je een diepgaand begrip. Daarna kun je mogelijke problemen makkelijker oplossen.

Als je deze zes regels toepast, creëer je een omgeving waarin open, respectvolle en effectieve communicatie kan plaatsvinden in je team.