Betrokken in betrouwbaar medewerkersonderzoek

Bevlogen medewerkers werken met passie en voelen zich betrokken en verantwoordelijk om goed werk af te leveren. Als je bevlogen bent ben je enthousiast over je eigen werk, wil je jezelf blijven ontwikkelen, steek je energie in innovatie en het in het helpen van collega’s. En dat is niet alleen heel fijn voor de medewerkers zelf, maar ook voor de organisatie. Bevlogenheid zorgt namelijk voor betere prestaties, meer klanttevredenheid, meer winst en minder verloop.

Hoe meet SKB bevlogenheid?

Bevlogenheid is de Nederlandse benaming van het Engelse work-engagement. In Nederland wordt de betekenis van bevlogenheid vaak beperkt tot de psychologische status: het gevoel dat je bruist van de energie en dat je plezier en voldoening haalt uit je werk. Internationale onderzoekers benadrukken echter dat het er uiteindelijk om gaat of medewerkers daadwerkelijk wat met die energie doen. Met andere woorden, of medewerkers ook aan de slag gaan om tot goede resultaten te komen en een bijdrage te leveren aan de organisatie.
Daarom meet SKB niet alleen het positieve gevoel, maar ook pro-actieve gedrag. Het gevoel meten wij door vragen te stellen over energie en het ervaren van plezier in het werk. Pro-actief gedrag meten wij door te kijken naar de mate waarin medewerkers initiatief nemen in hun werk en actief leren.

 Bevlogenheid

Bevlogenheid rust bij SKB op twee pijlers: een positief gevoel (plezier en energie) en pro-actief gedrag (intiatief nemen en actief leren).

 

 

Bevlogen medewerkers of tevreden medewerkers?

Traditioneel richt Medewerkerstevredenheidsonderzoek zich op passieve kenmerken: tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit. Maar als medewerkers tevreden zijn, betekent dat niet dat ze daarmee ook (automatisch) bevlogen zijn. Een tevreden medewerker kan het goed naar zijn zin hebben op het werk, maar tegelijkertijd ook een beetje achterover leunen en zijn werkzaamheden routinematig afwerken. Dit, in tegenstelling tot bevlogen medewerkers die juist creatief zijn en net dat tandje extra bijzetten voor de organisatie. SKB meet in het Medewerkerstevredenheidsonderzoek zowel de tevredenheid als de bevlogenheid van medewerkers.

Bevlogenheid en Burn-out

Bevlogenheid en burn-out zijn in de beleving van veel mensen elkaars tegenpolen. Uit de analyses die wij doen voor onze klanten, blijkt echter dat deze twee naast elkaar kunnen bestaan. Bevlogen medewerkers kunnen net zo goed burn-out raken als medewerkers die niet bevlogen zijn. Want hoe bevlogen je ook bent, het gaat erom dat je voldoende herstelt na een werkdag. Een paar keer onvoldoende rust nemen geeft niet direct problemen. Maar als dat structureel gebeurt, kun je overspannen of burn-out raken. Het is dus erg belangrijk om de energiebalans van medewerkers goed in de gaten te houden. Misschien juist wel extra bij bevlogen medewerkers, omdat zij graag én veel werken.

Bevlogenheid in jouw organisatie?

Met ons bevlogenheidsonderzoek krijg je inzicht in de belangrijkste oorzaken van eventuele lage bevlogenheid en prioriteiten om de bevlogenheid te bevorderen. Medewerkers kunnen zo eenvoudig aan de slag met hun eigen team of afdeling, maar ook op individueel- of organisatieniveau geven wij terugkoppeling.
Vraag naar de mogelijkheden, onze adviseurs helpen je graag verder.