Betrokken in betrouwbaar medewerkersonderzoek

Health Check voor BNP Paribas

Evidence based, wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd en praktisch georganiseerd, dat waren drie belangrijke eisen voor de medische dienst van BNP Paribas Fortis in België. In samenspraak met de medische dienst ontwikkelde SKB een nieuwe werkwijze voor het monitoren van levenstijl, gezondheid en welzijn van de 18.500 personeelsleden van BNP Paribas Fortis

Een centrale rol hierin speelt een slimme web-based vragenlijst waarvoor de medische dienst zelf de personeelsleden kan uitnodigen. Na het invullen van de 'Health Check' ontvangt de medewerker een persoonlijk adviesrapport en kan de geneesheer het artsenrapport en alle antwoorden opvragen, ter voorbereiding op het spreekuur.

De groepsrapporten hebben onze directie een betrouwbaar beeld gegeven over de impact van de bankencrisis en de financiële crisis op onze personeelsleden.

Dr. J.P. Eeckels, Geneesheer-directeur, Human Resources, BNP Paribas België
 

Meertalig

In België moet zo'n site natuurlijk meertalig zijn. Zowel de medewerker als de geneesheren hebben de keuze in welke taal ze de vragenlijst of individuele terugkoppeling willen zien: Nederlands/Vlaams, Frans of Engels.

De schaal "Spanningsklachten" is in 2011 toegevoegd, zodat de medische dienst op een betrouwbare manier personeelsleden met hoge scores kan bijstaan met advies om zo te behoeden om langdurig werkonbekwaam te vallen.

Al met al is de Health Check voor de medische dienst erg bruikbaar tijdens het individuele spreekuur en bovendien zeer waardevol en handig voor de verwerking tot groepsresultaten. Twee keer per jaar rapporteert de medische dienst op groepsniveau aan HR en directie:

 "Dankzij de groepsresultaten hebben we het algemeen gezondheid- en welzijnsbeleid beter kunnen richten op de behoeften en de problemen van de personeelsleden. De groepsrapporten hebben onze directie een betrouwbaar beeld gegeven over de impact van de bankencrisis en de financiële crisis op onze personeelsleden".