brand swoosh

Werkbeleving in crisistijd: hoe hou je vinger aan de pols?

Werkbeleving in crisistijd: hoe hou je vinger aan de pols?

In tijden van de coronacrisis lijkt het belangrijker dan ooit om goed te weten wat er speelt bij medewerkers. De druk op o.a. zorg- en onderwijspersoneel is groot en door het vele thuiswerken zie en spreek je elkaar veel minder vaak.  Hoe hou je vinger aan de pols?  Waar hebben medewerkers nu behoefte aan en wat kan beter? En wat is eigenlijk de juiste timing voor een Pulse onderzoek? 

Pulse onderzoek bij Covid-19

Pulse onderzoek

In een eerder blog heb ik het gehad over het stellen van de juiste vragen in een Pulse onderzoek. Nu wil ik eigenlijk nog een stap terug doen en kijken naar het juiste moment en de juiste inhoud voor een Pulse onderzoek als onderdeel van een verbetertraject.

Pulse onderzoeken zijn bedoeld om snel informatie op te halen. Bij voorkeur over niet al te veel onderwerpen, zodat je vervolgens ook weer snel met de resultaten aan de slag kan.

Effecten van COVID-19

Op dit moment spelen de (effecten van) de Corona/COVID-19 maatregelen bij de meeste organisaties een grote rol. Voor veel medewerkers is er een duidelijke overgang geweest in de manier van werken sinds medio maart. Zorg dat je hier op aansluit; timing, inhoud en communicatie zijn dan essentieel.
quote
Maarten Duijnmayerquote background

Wij hebben een set zorgvuldig geselecteerde ‘COVID-19 vragen’ klaar staan. Hier kun je een selectie uit maken en tevens je eigen vragen aan toevoegen.

Maarten Duijnmayer, senior analist

De inhoud: wat is belangrijk?

Qua inhoud is het belangrijk om aan te sluiten op de situatie van de afzonderlijke teams. Je wilt nu geen vragen meer stellen over de werkbeleving van vóór maart 2020. Je wilt ook niet elke week of maand dezelfde vragen blijven stellen. De veranderingen gaan momenteel snel. Bedenk in wat voor nieuwe situaties de medewerker terecht komt en wat voor effect dat zal hebben op het werk.

Bijvoorbeeld: hoe ziet het werk er de komende tijd uit? Hoe zit het met ‘verborgen stress’ nu collega’s en leidinggevenden elkaar veel minder zien door het vele thuiswerken? Hoe staat het ervoor met de energie? Halen mensen nog plezier en voldoening uit hun werk? En hoe zit het met de werk-privé balans?

Naast onze gebruikelijke vragenlijsten, hebben wij een set zorgvuldig geselecteerde ‘COVID-19 vragen’ in onze Pulse Tool klaar gezet. Deze dienen ter inspiratie. Hier kun je een selectie uit maken en tevens je eigen vragen aan toevoegen. Op die manier maak je de inhoud van het onderzoek zo herkenbaar en relevant mogelijk voor de deelnemers.

Medewerkers zien veel op zich af komen in deze tijd. Met elkaar in dialoog blijven is daarom extra belangrijk. Kies dus vooral onderwerpen waar ook echt iets in verbeterd kan worden op korte termijn. Dit klinkt misschien als een open deur, maar het heeft zeker zin om je vooraf af te vragen hoe de resultaten van het onderzoek vertaald kunnen worden in daadwerkelijke, zichtbare acties.

De juiste timing

Goede timing kan best lastig zijn. Je wilt niet te ver op zaken vooruitlopen, maar ook geen oud nieuws ophalen. Binnen de huidige ontwikkelingen kan het daarom helpen om eerst na te denken over het hele verbetertraject. Dat is altijd verstandig om te doen, maar nu is er iets meer noodzaak. De veranderingen gaan snel en het is belangrijk om daar als organisatie niet te ver achteraan te hobbelen.

Bedenk allereerst wat je met de resultaten wilt gaan doen: (procesmatig) actie ondernemen, sentiment meten of misschien alleen communiceren? Wil je dat met één onderzoek doen, of misschien met meerdere korte metingen snel achter elkaar?

Maak vervolgens een planning voor het uitzetten van het onderzoek en de opvolging. Bedenk daarbij ook of dit het juiste moment voor de deelnemers is. Zitten zij dan niet net in een drukke periode of nog in een overgangsfase? Kortom, houdt rekening met de deelnemers en zorg dat het onderzoek juist ook door hen als relevant wordt ervaren.

Blijf communiceren

Welke frequentie en inhoud je uiteindelijk ook kiest, zorg in ieder geval dat je de deelnemers goed informeert: over het doel van het onderzoek, wat er met de uitkomsten gedaan zal worden en wie er benaderd kan worden bij vragen. Op deze manier zal je (ook voor jezelf) inzichtelijk moeten maken hoe het volledige traject er in grote lijnen uit ziet. Zo kan je de verwachtingen realistisch houden en optimaal verbeteren.

Meer weten?

Heb je vragen over (of ben je geïnteresseerd in) de SKB Pulse tool? Heb je advies nodig over de juiste inhoud, planning en timing van een onderzoek of wil je hulp bij het stellen van de juiste vragen? Neem dan vooral contact met ons op. We denken graag met je mee.

In de zorg zijn onze vragensets de afgelopen periode veelvuldig ingezet. Laat je inspireren.
Bekijk klantvoorbeelden